Gebruikte paraglider kopen, Pas op!

Een van de manieren waarop piloten proberen kosten te besparen, is door tweedehands materialen aan te schaffen in plaats van nieuwe. Dit kan een slimme zet zijn, maar het vereist wel zorgvuldige overweging voordat je een tweedehands aankoop doet. Het kopen van een gebruikte paraglider of gebruikt harnas betekent namelijk nog steeds een aanzienlijke investering. Scholen bieden hun materiaal vaak te koop aan na slechts één seizoen, terwijl het verhuren van materiaal vaak meer oplevert dan het te verkopen. Je koopt dan een gebruikte ex-verhuur, paraglider van minder dan een jaar oud. Ook zijn er genoeg particuliere verkopers die tweedehands uitrusting aanbieden. Hoewel er zeker juweeltjes tussen zitten, is de kans groot om een teleurstelling te ervaren na het kopen van een gebruikte paraglider. 

Wij bieden je inzichten die doorgaans niet door verkopers worden gedeeld. Hoewel het soms voorkomt dat je een geweldige deal scoort, is het helaas zo dat teleurstellingen vaker op de loer liggen.

Belangrijk vóór aankoop.

Het is absoluut van cruciaal belang dat een gebruikt harnas, gebruikte reserveparachute of paraglider onlangs is geïnspecteerd door een volledig onafhankelijke derde partij. Het is aan de koper om deze onafhankelijke partij te selecteren, dit mag niet aan de verkoper worden overgelaten.

Een inspectierapport biedt inzicht in de conditie van de glider op het moment van de inspectie. Het is belangrijk om te beseffen dat dit snel kan veranderen, bij schade zelfs al na één enkele vlucht. Bij uitgaven van boven de duizend euro is het sterk aanbevolen om een grondige inspectie te laten uitvoeren, zelfs als de officiële inspectietermijn nog niet is bereikt.

Dit proces is je enige garantie dat de minimaal te verwachten kwaliteit en kenmerken van het materiaal nog steeds aanwezig zijn. Hoewel scholen of winkels die gemachtigd zijn om inspecties uit te voeren zullen voldoen aan de minimale veiligheidsnormen, moet je realiseren dat een inspectie pas echt onafhankelijk is als jij deze zelf laat uitvoeren.

Wij inspecteren paragliders, wil je een gebruikte paraglider laten keuren neem “contact” op. Hier vind je informatie hoe wij schermen keuren.

De nauwkeurigheid van de “staat van het materiaal” en de beschrijving van de verlopen of verwachte levensduur is een essentiële overweging. De uitspraak “hier kun je nog lang mee vooruit” kan gemakkelijk subjectief zijn. Er bestaat immers een gezegde over het beoordelen van je eigen product. (“slager en eigen vlees”).

Op gebruikt schoolmateriaal wordt vaak gewoon garantie gegeven, verderop zul je lezen dat dit niet per se allesomvattend is.

Glider-lifespan
As the average pilot flies about 30 to 50 hours per year „everlasting“ material would be of little use, while lighter fabric has big influence on glider behaviour during launch, in flight handling, during collapses, and also when packing, carrying and storing the glider as well. Despite the use of lighter fabrics Porcher Sport states a lifespan of up to 500 hours for a normally treated glider, while heavy use in schools or tandem-companies can reduce the lifespan to 300 hours. This way an average pilot could fly his solo glider for 10 to 17 years …

bron: https://sky.lentea.com/news-top-en/paraglider-fabric-more-to-it-than-meets-the-eye.html

Ontwikkeling staat nooit stil.

Elk jaar worden er aanzienlijke vooruitgangen geboekt in materiaal en technologie binnen de paragliding industrie. Uitrusting van jaren oud kan daardoor soms als verouderd of zelfs achterhaald worden beschouwd.

Wat voorheen geclassificeerd werd als een DHV klasse 1 glider (ongeveer EN-A), zou tegenwoordig mogelijk zelfs een EN-B certificering kunnen krijgen volgens de huidige keuringsstandaarden. Vanwege slijtage kan het ook de EN-C categorie bereiken.

Een gebruikte paraglider hoeft niet altijd een onveilige of slechte paraglider te zijn. De vraag is vooral: “Wat is de resterende levensduur van de gebruikte paraglider die ik op het oog heb?” Omdat een paraglider niet lineair verouderd is dit zeer lastig precies te bepalen.

Harnassen zijn stabieler, comfortabeler en lichter geworden, terwijl hun levensduur is verlengd. Gedurende de jaren is er meer nadruk gelegd op veiligheid, verstelbaarheid en ergonomie.

Reserveparachutes zijn lichter en openen sneller. Het slingeren tijdens een afdaling onder een reserve is aanzienlijk verminderd, wat het risico op botbreuken of andere ernstige blessures na een noodparachute-inzet aanzienlijk verkleint.

Zo goed als nieuw, slechts 1 seizoen gebruikt.

Bij aanschaf van gebruikt schoolmateriaal spelen meer factoren een rol.
Bedenk dat dit veelal intensief gebruikt materiaal is. 

“Mensen leren vliegen gaat gepaard met een slijtageslag van het materiaal.”

Een uiteenzetting van de mogelijke inzet van een gebruikt schoolscherm.

In Nederland, grondoefeningen:

Tijdens het leerproces worden vaak opzet- en groundhandling oefeningen uitgevoerd.

In het beste scenario vinden deze oefeningen plaats op een droog en schoon oefenveld. Niet nog vochtig van de ochtenddauw en niet bij de kust. Hierbij wordt de glider herhaaldelijk opgezet en vaak gedeeltelijk over de grond gesleept.

Het komt ook regelmatig voor dat een scherm op de leading edge neervalt, de lijnen worden tientallen keren per dag opgeschoten, vaak met bezwete handen en armen. Vervolgens wordt de glider, ingepakt als fieldpack, over de rug, soms nog deels over de grond, terug naar het begin van het veld gedragen.

schade aan leading edge paraglider
Schade aan de leading edge.

Tijdens Bergcursussen:

Eerst een aanzienlijke blootstelling op het oefenveld: herhaaldelijk opzetten, slepen en continu fieldpacken van het scherm.

Daarna gaan we naar de oefenhelling: het scherm wordt uitgelegd, opgezet, er wordt gerend om los te komen van de grond.  Hierna wordt het in een fieldpack over de vaak bezwete rug terug gedragen naar boven. Deze cyclus keer op keer herhalend. Het kopen van zo’n gebruikte paraglider kan later spijt tot gevolg hebben.  

gescheurde leading edge, schade paraglider
Schade aan de leading edge.

Liercursussen:

Gedurende een dag op een lierlocatie vinden er tientallen starts plaats. Tijdens het wachten op de lierkabel worden er soms speelse manoeuvres met de schermen uitgevoerd (trucjes) en wordt er geoefend in het correct opzetten en het beheersen van groundhandeling technieken.

De schermen ervaren bijna onafgebroken blootstelling aan UV-straling gedurende zo’n dag. Een gebruikte paraglider met deze historie is natuurlijk ook al weer verder op de afschrijf ladder beland.

Tijdens lierdagen wordt er, gedurende de wachttijden, intensief geoefend met de paragliders van de school. Het opzetten en verfijnen van andere grondhandelingstechnieken staan bijna continu centraal.

De kunst van grondhandling biedt een uitstekende methode om een gevoel voor en controle over het scherm te ontwikkelen.

Voor beginnende piloten is dit een waardevolle manier om een schat aan ervaring op te doen zonder daadwerkelijke vliegbewegingen te maken.

Het frequente en voortdurende oefenen met paragliders, in combinatie met langdurige blootstelling aan UV-licht, heeft echter een nadelige invloed op de levensduur.

Wanneer je overweegt om een gebruikte paraglider aan te schaffen die eerder dienst heeft gedaan bij een school, is het belangrijk om in gedachten te houden dat dit aanzienlijk kan bijdragen aan verbruik van een groot deel van de oorspronkelijke levenscyclus van de uitrusting.

Brevet 1 & 2 vliegweken:

Een paraglider wordt soms wel tot zes keer per dag opgevouwen en ingepakt.

Op oefenvelden en oefenhellingen wordt een paraglider vaak gedurende hele dagen blootgesteld aan schadelijke UV-straling, cursus na cursus, week na week, vaak van maart/april tot september/oktober.

Het opvouwen gebeurt niet altijd even zorgvuldig, vaak door gebrek aan ervaring of door tijdsdruk, bijvoorbeeld als het busje naar boven wacht. Of soms wordt het belang ervan niet ingezien, vooral als het niet om eigen uitrusting gaat.

Tijdens of tussen cursussen kan een vleugel soms verkeerd in de pakzak worden gevouwen. De leading edge, met zijn stevige inzetstukken, of de trailing edge ribben worden dan dubbelgevouwen.

Soms wordt de uitrusting opgeslagen onder verre van ideale omstandigheden qua temperatuur en luchtvochtigheid, op ongeschikte plekken zoals een vochtige aanhanger, tent of een ongeventileerd schuurtje.

Het herhaaldelijk vouwen en inpakken van een vleugel kan de rekbaarheid en elasticiteit van de stof negatief beïnvloeden. Dit heeft op zijn beurt invloed op de aerodynamica, prestaties en/of het vlieggedrag van de glider.

Het komt zelfs voor dat een glider haastig achterin een busje wordt gestopt, waarbij de stof of lijnen vast komen te zitten tussen een deur, om vervolgens naar de startplek te worden gesleept, deels over de grond.

Er zijn cursisten die minder nauwkeurig omgaan met het materiaal van de school, al dan niet met opzet.

SIF cursussen (Safety In Flight) :

Indien de uitrusting is ingezet tijdens SIF-cursussen, kan het voorkomen dat het scherm herhaaldelijk in een ongebruikelijke vliegpositie terechtkomt, met bijbehorende hoge krachten op de lijnen, ophangpunten en het doek zelf.

Lijnen kunnen verstrengeld raken en onderhevig zijn aan wrijving. Het kan voorkomen dat lijnen gedeeltelijk om het scherm zijn gewikkeld en verdraaid, waarbij mogelijk onopgemerkte, schadelijke wrijving tussen lijnen en het schermdoek optreedt.

Na waterlandingen, die voorkomen na het activeren van een reserveparachute, moeten schermen gedroogd worden, soms zelfs in direct zonlicht, om ’s avonds weer ingepakt te kunnen worden.

Het in contact komen met water tijdens landingen heeft tot gevolg dat lijnen nat worden. Dit kan leidt tot krimp van de lijnen, wat zowel de levensduur als de afstelling van het scherm nadelig kan beïnvloeden.

Bij dergelijke intense oefeningen worden reserves gedurende een week soms herhaaldelijk ingezet. Dit betekent dat ze meerdere keren worden geworpen, in het water terechtkomen en vervolgens worden gedroogd. Harnassen ervaren aanzienlijke schokbelastingen en raken volledig doorweekt na waterlandingen, waarna ze worden uitgeknepen en in de zon worden gedroogd.

waterlanding tijdens sif paragliding cursus
Oefenen met opzetten aan de kust. De laminaire zeewind is hiervoor ideaal geschikt. Voor het materiaal zijn de omstandigheden hier niet zo gunstig. 
Als skills op een hoger niveau liggen en hierdoor minder contact gamaakt wordt met de bodem blijft vliegen aan de kust ongunstig voor de materialen.

Groundhandling en soar cursussen:

Op het strand, bij de duinen, waar een stevige bries vanaf de zee waait, wordt je materiaal blootgesteld aan een combinatie van zand en zoutwaterkristallen. Deze ongunstige mix heeft echter een zeer negatief effect op je uitrusting.

Zelfs als je je glider grondig zou stofzuigen en vervolgens in de wasmachine zou wassen (wat niet wordt aanbevolen), zullen er altijd scherpe zand- of zoutdeeltjes achterblijven tussen randen, naden, zomen en stiksels.

Zowel zand als zoutkristallen fungeren als schuurmiddelen, die schade toebrengen aan je stof en lijnen. Ook alle metalen onderdelen, zoals karabiners, gespsluitingen, mailons en geklonken doorvoerogen, evenals katrollen, ondervinden aantasting door het zout, wat op zijn beurt vocht aantrekt.

Dit onvermijdelijke gevolg is  pas na verloop van tijd zichtbaar. Op de lange termijn leiden deze factoren steevast tot problemen, zoals vervroegde slijtage en versnelde corrosie van de metalen onderdelen.

Degenen die zich bezighouden met het vliegen bij de kust, zoals soarers, zijn zich over het algemeen bewust van deze uitdagingen en aanvaarden deze als zodanig. Veel van hen maken gebruik van speciale uitrusting voor dergelijke omstandigheden, meestal bestaande uit oudere materialen.

Voor de techneuten onder ons: Zie hoofdstuk 3.3 CORROSIE DOOR ZOUTOPLOSSINGEN. Na het volgen van deze link: https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/4722/

Een rekenvoorbeeld :

30 weken vliegseizoen met ±50% inzet = 15 weken intensief gebruik. 

(7 lesweken beginners + 8 lesweken gevorderden) Lesweek = 6 dagen 

Beginners: 7 weken inzet per seizoen

Beginners opleiding gemiddeld:  2 dagen groundhandling, 1 dag oefenhelling, 3 dagen vliegen. 

7×2 = 14 dagen groundhandling 

7×1 =  7 dagen oefenhelling 

7×3 =  21dagen vliegen x 4 vluchten per dag = 84x opvouwen en inpakken door beginners.

Gevorderden: 8 weken inzet per seizoen

4 vluchten per dag  8×6 = 48dagen 

48 dagen x 4 vluchten per dag = 192x opvouwen en inpakken door huurders.

Dit zijn reële scenario’s. Is die amper gebruikte set die jou aangeboden wordt echt wel zo’n goede deal?
Een schooluitrusting kan gemakkelijk gedurende 21 volledige dagen worden gebruikt voor beginners om te oefenen op de grond, en daarnaast kan deze ook nog eens 276 keer worden opgevouwen en ingepakt gedurende het vliegseizoen: 84 keer voor regulier gebruik en 192 keer voor een specifiek doel. Tel hierbij nog 1 of 2 weken verhuur voor een SIF-cursus op, en de verhuurdagen tijdens het lieren komen daar nog bij. Dit betekent dat het materiaal in totaal minstens 25 verschillende (tijdelijke) eigenaren heeft gehad.
Het is echter opvallend dat, ondanks deze intensieve gebruiksgeschiedenis, het materiaal bij verkoop vaak wordt gepresenteerd als zijnde ‘zo goed als nieuw’ en ‘amper gebruikt’. Verkopers nodigen je uit om te komen kijken en voelen.
Het is belangrijk om nuchter na te denken over deze situatie. Waarom zou een school materiaal verkopen dat nog bijna nieuw lijkt? Vooral als het materiaal al de aanschafkosten heeft terugverdiend en nog een seizoen zou kunnen opbrengen?
Het is essentieel om kritisch te kijken naar dergelijke claims en om bewust te zijn van de werkelijke levensduur en slijtage van gebruikte materialen voordat je een aankoopbeslissing neemt.

Gebruikte paraglider of materiaal aanschaffen Verstandig?

Hoewel schoolmateriaal nog met succes door een inspectie komt, is het belangrijk om je af te vragen welke invloed deze eerdere inzet heeft gehad op de  verwachte resterende levensduur.

We weten dat het ripstop-materiaal een beperkte levensduur heeft. Wat echter bedrieglijk is, is de exponentiële afname van deze levensduur. (zie grafiek).

Zoals je kunt zien, neemt de luchtwaardigheid van een paraglider sneller af naarmate deze meer of intensiever gebruikt wordt.

Wanneer je na verloop van jaren slechts één paneel van een glider moet vervangen vanwege porositeit die buiten de goedgekeurde specificaties valt, brengt dit aanzienlijke kosten met zich mee en leidt dit meestal ook tot kleurafwijkingen. Bovendien kan dit het begin zijn van een neerwaartse spiraal, waarbij het mogelijk is dat tijdens een volgende keuring je paraglider weer wordt afgekeurd vanwege porositeit.

Het aanschaffen van een nieuwe set lijnen kost al snel tussen de €400,- en €750,-, en dan moeten deze lijnen nog worden gemonteerd. Dit zijn belangrijke overwegingen om in gedachten te houden bij de beslissing om gebruikte materialen aan te schaffen.

Lees in XC magazine over behandeling van je paraglider en levensduur:

https://xcmag.com/gear-guide/how-to-look-after-your-paraglider/

Fact:

De meest ervaren keurmeesters kunnen op dit punt niet zeggen waar de materialen zich bevinden op de afschrijf-ladder.  
 Het is net als een auto waar de kilometerstand van teruggedraaid is. Deze kan er prachtig uit zien, aanvoelen als nieuw en perfect rijden. 
Problemen komen pas later aan het licht. 
Een paragliding uitrusting heeft helaas geen vlieghandboek of urenteller, zoals verplicht is bij zweef- en motorvliegtuigen.
Daarnaast is de verwachte levensduur niet vastgesteld. Deze hangt af van de manier van gebruik en veel andere variabele omstandigheden. 

Verhuur  - de opbrengsten:

Scholen hanteren doorgaans een gemiddelde huurprijs van ongeveer € 330,- voor een volledige uitrusting tijdens een cursusweek.

Het paragliding seizoen bestrijkt ongeveer 30 weken, van maart tot oktober.

Als we voorzichtig uitgaan van een inzet van ongeveer 50% van de tijd, genereert een schooluitrusting gedurende één vliegseizoen ongeveer € 4.950,- aan inkomsten.

Dit is aanzienlijk meer dan de oorspronkelijke aankoopprijs. Deze strategie is niet zonder reden. Hiermee wordt een uitrusting binnen één jaar afgeschreven.

De opbrengst bij de verkoop van de uitrusting vertegenwoordigt dan netto winst. In sommige gevallen wordt een uitrusting zelfs gedurende twee jaar ingezet.

Het is duidelijk dat de verkoop van schooluitrustingen een financiële impuls geeft aan de school.

Wij bieden complete paragliding sets aan voor een voordelige prijs. 

Wij bieden complete paragliding sets aan tegen een voordelige prijs. Hiermee ben je verzekerd van gloednieuw materiaal waar je langdurig plezier aan zult beleven.

Het is belangrijk om te realiseren dat nieuw vliegen op de lange termijn vaak kosteneffectiever is!

Bij ons ontvang je een garantie van maar liefst 2 jaar.

Mocht de initiële investering te groot zijn of wil je je financiële reserves niet volledig aanspreken, dan bieden wij de mogelijkheid van gespreide betaling via Spraypay of IN3.

Je hebt de flexibiliteit om dit over een periode tot wel 60 maanden te doen. Het is echter wel belangrijk om te beseffen dat lenen geld kost.

Voor meer details verwijzen wij je graag naar onze informatie over “gespreid betalen” in het menu.

Advies: huren of kopen?

Advies: Huren of Kopen?

Voor je brevet 1 opleiding: Kies voor huren! Hiermee krijg je de kans om te ontdekken of paragliden echt bij jou past. Bovendien wordt er tijdens de initiële opleidingsweek veel van de materialen gevraagd. Als beginner zonder voorliggende ervaring is het verstandig om niet direct met je eigen uitrusting te starten.

Als je na het behalen van je brevet 1 besluit om door te gaan met je vervolgopleiding, overweeg dan serieus om een eigen uitrusting aan te schaffen. Voordat je brevet 2 behaald is, zullen er doorgaans nog 3 tot 6 vliegweken verstreken zijn. Door te investeren in je eigen uitrusting kun je al snel zo’n € 2.000,- besparen.

Met je eigen uitrusting zul je sneller vooruitgang boeken, aangezien je gewend raakt aan je eigen spullen en niet telkens met verschillende uitrustingen hoeft te vliegen. Een eigen uitrusting past perfect en is altijd optimaal afgesteld.

Het is zeker een voordeel om na het behalen van je brevet 1 niet telkens met ander materiaal te hoeven vliegen, en je al vertrouwd te voelen met je eigen set. Kortom, een eigen uitrusting biedt comfort, vertrouwen en de mogelijkheid om je vliegvaardigheden effectief te verbeteren. Overweeg dus om na je brevet 1 te investeren in een eigen uitrusting voor snellere progressie.

Nog een voordeel

Een ander voordeel van het hebben van je eigen uitrusting is dat je gemakkelijker kunt wisselen van vliegschool.

Verschillende opleiders hanteren uiteenlopende methoden en benaderingen. Door deze diversiteit op te zoeken, bouw je een breder fundament op dat zeker in je voordeel zal werken. Je hebt de vrijheid om per cursusweek te kiezen voor een andere vliegschool. Dit opent ook de mogelijkheid om nieuwe locaties te ontdekken, wat eveneens een pluspunt is.

Voel je vrij om eens langs te komen in de winkel voor informatie. Als je de voorkeur geeft aan een telefonisch of online contact, is dat natuurlijk ook mogelijk.

Onthoud dat we graag advies geven zonder directe verwachting van een verkoop. Neem de tijd om jezelf goed te informeren voordat je een beslissing neemt.

Met je eigen uitrusting kun je buiten de schoolopleiding werken aan je groundhandling-vaardigheden, wat resulteert in een sterker gevoel voor het scherm. Dit draagt bij aan snellere vooruitgang en maakt je tot een betere piloot.

Een uitrusting bij ons kopen

Als je ervoor kiest om bij ons je uitrusting aan te schaffen, raden we aan om deze idealiter persoonlijk op te halen.

Tijdens dit proces nemen we rustig de tijd om het harnas op maat aan te meten en af te stellen. We passen ook een harnas in een maatje groter of kleiner. Omdat niet elk lichaam standaardmaten heeft.

Hoewel een maattabel een indicatie geeft, is het niet allesomvattend.

Voor wat betreft de keuze van het scherm, voorzien we je volledig van informatie. We denken met je mee en stellen gerichte vragen. We zullen altijd een onveilige keuze afraden op basis van je kennis en ervaring. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij jou. Onze filosofie is dat niemand bij ons vertrekt met iets dat niet goed past.

Dankzij nauwe banden met fabrikanten zijn we zelfs in staat om op maat gemaakte schermen te leveren. Ideaal voor piloten met een groter of steviger postuur.

Dus als je lichaamsbouw een gewichtsklasse buiten het reguliere aanbod vereist, raden we je ten zeerste aan om contact met ons op te nemen!

Wij bieden complete paragliding sets aan voor een voordelige prijs. Hiermee ben je verzekerd van nieuw materiaal waar je langdurig plezier aan zult beleven. Bovendien bieden we 2 jaar garantie.

Onthoud dat nieuw vliegen op de lange termijn vaak kostenbesparend is!

Korting op cursus na kopen

We zijn geen vliegschool en dat is ook niet onze intentie. Onze overtuiging is dat we succesvoller zijn door onze volledige aandacht te richten op inkoop en service. Dit komt ten goede aan onze klanten.

We beseffen dat tevreden klanten terugkomen, en zij vormen onze meest waardevolle vorm van reclame.

Sommige scholen bieden 5% korting op een cursus, wat neerkomt op ongeveer € 10,- tot € 20,- als je een complete uitrusting bij hen koopt of hebt gekocht. Uiteindelijk komt dit bedrag toch uit je eigen portemonnee. Het is de moeite waard om dit eens te vergelijken!

Hieronder de garantie voorwaarden van enkele leveranciers, welke bovenstaande stellingen bevestigen:

NOVA:  (uitsluiting van een deel van de garantie bij commerciële inzet)

Conditions for guarantee and compensation obligations:

The guarantee and compensation obligations only apply to private sport and leisure time activities, not, for example, for use for commercial purposes.

ADVANCE:  (over schade veroorzaakt door/tijdens SIF trainingen)

The following damage to equipment could occur during safety training:

Damage to (light-)harnesses by a reserve shock-opening

Damage to (light-)wings by a shock-opening collapse or cravat. In extreme cases the cloth at the leading edge can be damaged by the lines.

Damage to harnesses and gliders when hauling the equipment out of the water. Water-filled harnesses and

INDEPENDENCE: (inperking van garantie bij lesmateriaal)

  • Die Garantieverlängerung ist ausschließlich für privat genutzte Gleitschirme möglich. (garantieverlenging uitgesloten voor schoolschermen)
  • Gewerblich genutzte Gleitschirme, Schulungsgeräte oder ehemalige Schulungsgeräte sind von der Garantieverlängerung generell ausgeschlossen.  (zakelijk gebruikte gliders, opleidingsmateriaal en voormalig opleidingsmateriaal zijn van de garantie verlenging uitgesloten)

BGD: (volledige uitsluiting van elke garantie voor school-gliders)

The claim for warranty service exists between the person or entity who originally purchased the new equipment from a BGD dealer or agent. The warranty obligations only apply to private sport and leisure activities. Professionally used gliders (training wings) are excluded from this guarantee.

SWING: (sluit garantie uit voor zakelijke gebruikt materiaal)

offers an extended warranty of 3 years or 300 flight hours from the date of purchase, whichever comes first, on all LTF/EN type-approved paragliders in private use.