Ondanks dat er een verschuiving is geweest van houten naar carbon propellers is het in sommige
gevallen raadzaam om toch voor een houten propeller te kiezen.
Met name beginnende piloten willen nog wel eens een propeller slopen, en denk nu niet meteen:
“Dat overkomt mij niet”.
Er zijn veel piloten die al eens een prop hebben gebroken. En er komen er ook nog veel die dat
nog een keer gaan doen.
Met een carbon prop is dit een kostbare aangelegenheid. Dit kost je al snel een bedrag van rond
de
€
350,- tot
€
530,- Een houten model is beduidend goedkoper.
Daarom hier onze gouden tip:
Als verse piloot kies je met het oog op zekerheid voor een extra houten prop.
Nadat je de nodige ervaring hebt opgedaan wissel je deze voor de carbon uitvoering.
Mocht je in het begin eens schade aan je prop oplopen dan zijn de kosten te overzien.
Daarnaast is een kleine schade aan een houten prop eenvoudig zelf te herstellen.
Na de overstap op een carbon propeller heb je dan meteen een reserve propeller voor die ene
keer dat het toch een keer onverwachts mis gaat.
Zo is je vliegdag, weekend of vakantie niet meteen om zeep geholpen omdat je geen reserve prop
hebt.
Een schade ontstaat altijd op een moment dat het héél erg ongelegen komt.
Geloof ons, ooit zul je dankbaar terugdenken aan deze waardevolle tip!
Koop je bij ons een nieuwe paramotor dan is deze altijd voorzien van een carbon propeller.
Wees verstandig en overweeg er meteen een houten propeller bij te bestellen.
Een houten propeller is wat zwaarder, en komt daardoor wat trager op toeren. Tijdens je start is
dit een voordeel omdat het dan net allemaal wat geleidelijker gaat en je wat meer responstijd
krijgt.
Je hebt met hout door het dikkere pro
fi
el iets minder stuwkracht, maar dit verschil is eigenlijk
alleen merkbaar als je aanzienlijke ervaring hebt opgedaan. En zelfs dan heb je meestal een vario
nodig om het verschil in stijgsnelheid te kunnen waarnemen.
Ons advies: De eerste 20 vluchten na je brevetering, of na de aanschaf van een nieuwe motor
gebruik je een houten prop.
Daarna wissel je deze om voor carbon. Dan heb je meteen een reserve.
Vraag maar eens na, er zijn best veel piloten die wel eens een prachtige vlucht hebben moeten
missen door schade aan zijn of haar propeller.
Je kunt dit voor zijn.