- Paragliding uitrusting huren
- Kiezen van een reserve
- paraglider kopen
- Kiezen van een paragliding instrument
- Paraglider keuring
- Gebruikte paraglider verstandig? Waar op letten.
- Openingstijden paragliding shop
- Paragliding Karabiners
- Over ons
- Gespreid betalen
- SOAREN
- Demo vliegen / materiaal testen
- parallelimport en merkenrecht / parallel import and trademark rights
Ingewikkelde keuze of niet?
Makkelijker dan je denkt:
Een paraglider kopen

HET KOPEN VAN EEN PARAGLIDER
9 waardevolle tips om een paraglider te kopen die bij je past
Elke piloot staat op een gegeven moment voor de beslissing: “Welke paraglider zal ik kopen?”
Er zijn veel opties, verschillende meningen en zelfs tegengestelde adviezen. Daardoor lijkt het kopen van een paraglider geen gemakkelijke taak.
Met deze pagina helpen we je stap voor stap om een verstandige keuze te maken. Hieronder vindt je negen tips.
Tip #1 – Evalueer je vaardigheden en ervaring voor je gaat kopen
Tijdens het kopen van je paraglider is één van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden: je vaardigheden en ervaring als piloot.
Terwijl gevorderde piloten misschien op zoek zijn naar betere prestaties en een hogere snelheid, is een beginner in de sport op zoek naar stabiliteit en een groot zelfherstellend vermogen.
Met een eerlijke evaluatie van je vaardigheden zal het veel gemakkelijker zijn om je opties voor paragliders te beperken.
Tip #2 – Kies je paraglider klasse
EN-A: perfecte paraglider voor opleiding en recreatieve beginners.
Vlieg je zo nu en dan eens een weekje? Deze vleugels zijn eenvoudig te hanteren en zetten gemakkelijk op. In thermiek vliegen ze prettig, zijn veilig, straffen je niet direct af als je een foutje maakt en klimmen goed. Ze zijn vergeeflijk op alle vlakken. Het zijn ware allemansvrienden. Prestaties hebben nauwelijks meegeteld in de besluitvormingen tijdens het ontwerpproces. Gemak en veiligheid juist wel. Prettige A-schermen:Davinci Rhythm 2, Advance Alpha 8, Ozone Alta, Airdesign Easy 3, BGD Adam 2, UP Dena
Progressievleugel: bedoeld voor piloten die een eigen glider willen hebben en hier ook een flinke tijd mee vooruit willen. Het is een stap omhoog van de school gliders maar nog steeds gemakkelijk te vliegen én erg veilig. Gewoon in de A-klasse maar de prestaties hebben zeker wel invloed gehad tijdens de ontwikkelingsfase. Het beste van 2 samengesmolten dus. Onze meestverkochte glider aan piloten die hun eerste cursus achter de rug hebben en daarna eigen materiaal aanschaffen: Davinci Classic 2
EN-B XC-klasse: deze vleugels vereisen ervaring en enkele goede pilootvaardigheden om ze goed te beheersen. De XC-klassevleugels hebben een grotere aspect ratio, meer cellen en smallere celopeningen wat zorgt voor betere prestaties, nauwkeurigere besturing en soms wat pittigere reacties maar nog steeds veilig. Davinci Funky 2, springt er in deze klasse uit door topprestaties neer te zetten met toch heel veel A-uitslagen. Funky 2 is een Hoge-B glider qua prestaties terwijl de gedragingen nagenoeg allemaal in de A-categorie passen.
EN-C Prestatieklasse: gemaakt voor ervaren piloten, de vleugels in deze klasse zijn de perfecte combinatie van prestaties, hantering en veerkracht vanwege de verminderde dikte van het vleugelprofiel en nog hogere aspectratio. Een C-vleugel wil graag onder goed commando staan. Een veilige vleugel mits je deze de juiste input geeft. Een stuur of actie fout kan een pittige reactie tot gevolg hebben. Ben jij altijd volledig “in control” dan is er niets aan de hand. Maar hou deze vleugel in de gaten anders neemt ie een loopje met je.
De meeste piloten presteren beter onder een klasse lager, omdat je dan beter met je omgeving bezig kunt zijn in plaats van de focus op je glider te hebben. Tango is een instap C-glider voor piloten die de overstap naar deze klasse willen maken. Vlieg je al in de C-klasse en wil je een serieuze performance upgrade zonder naar de D-klasse door te schuiven kijk dan eens naar Mambo, een C-2-liner met een revolutionair ontwerp.
EN-D Geavanceerde vleugels: zoals de naam al aangeeft, zijn deze vleugels bedoeld voor vergevorderde piloten. Tenzij je vaardigheden op een minimaal niveau zijn, kan het riskant zijn om met zo’n paraglider te vliegen. De hoge aspectratio maakt het uitdagend om te starten en de glider is minder stabiel. Wanneer deze vleugel op hun best worden gevlogen, leveren ze grotere prestaties. Competitie piloot? Neem eens een kijkje bij Popera. Is je ervaring niet op het juiste niveau, dan zullen je prestaties slechter zijn dan waneer je vliegt met één of twee klassen lagere glider.
CCC Competitieklasse: wanneer je deelneemt aan paraglidingwedstrijden op topniveau en je dat competitieve voordeel nodig hebt, kunnen deze vleugels je helpen de prestaties te behalen die je voor ogen had. Maar vergis je niet, dit zijn hele veeleisende gliders en slechts voor de “elite” onder ons. Wij leveren CCC gliders van verschillende merken maar slechts aan piloten die aan kunnen tonen hier mee om te kunnen gaan.

Tip #3 – Houd rekening met gewicht en prestaties
Je gewicht en het gewicht van je uitrusting spelen een grote rol bij het kiezen van je paraglider. Gemiddeld voegt de vlieguitrusting 20 kg toe aan je naakte gewicht. Zorg ervoor dat je dit allemaal meeweegt. Een professionele winkel heeft een weegschaal en zal hier gebruik van maken om je “all weight up” te bepalen.
De meeste paragliders bereiken een prestatie-sweetspot wanneer je deze ongeveer tot 55 tot 85 procent van het gewichtsbereik belast. Wij kunnen je hierin adviseren. Bovendien is het, afhankelijk van de vliegomstandigheden, beter om aan de zwaardere kant te zijn tijdens zware omstandigheden en lichter bij meer ontspannen vluchten. (lees: in stevige thermiek of een ochtend of avond glijvlucht) Persoonlijke voorkeur speelt hier natuurlijk ook een rol.
Tip #4 – Koop de paraglider die jou laat vliegen
Jij moet in control zijn. Koop een glider die je gemakkelijk aankunt. Waar je met vertrouwen onder hangt en die jou in wat pittigere omstandigheden ondersteund en begeleid in plaats van straft. Het reserveren van ruimte voor fouten zorgt ervoor dat je kunt en durft te vliegen tijdens wat meer uitdagende omstandigheden. Meer vliegen geeft jou meer ervaring en daardoor steeds meer vertrouwen tijdens elke opvolgende vlucht.
Zorg ervoor dat je rekening houdt met de handling van de vleugel. Deze moet passen bij jouw vaardigheden en reageren zoals je verwacht. Dat gevoel van verbondenheid met je glider, weten wat er exact gaat gebeuren als je de thermiek nadert, is wat je moet zoeken in je vleugel. Dat is groeien en dat doe je sneller in een klasse die bij je past. Je zult merken dat je na verloop van tijd dingen secuur aanvoelt en als van nature gaat reageren zonder erbij na te denken.
Tip #5 – tips voordat je een paraglider definitief koopt
Hoewel het beoordelen van de prestatie van een paraglider lastig is, kun je tijdens een testvlucht wat punten beoordelen
Hoe ging de start?
Hoe was het gedrag tijdens de vlucht? Gaf de glider je vertrouwen?
De kwaliteit van het materiaal: afwerking, let op de kleine details, stiksels van de glider, maar kijk ook eens naar de zak waar hij inzat.
Hoe reageert de glider onder lastige omstandigheden: variërende wind op de startplaats, in- en uitvliegen van thermiek. Reactie op stuurinput (nerveus, te loom) Richt je vooral op de handling
Voelt het veilig en comfortabel aan?
Controle, behendigheid, feedback en stabiliteit? De glider moet je ondersteunen en helpen om te vorderen.

Tip #6 – Kijk hoe iemand anders vliegt
Je zult verbaasd zijn over hoeveel je kunt leren van een glider door te kijken hoe iemand anders ermee vliegt. Let op hoe soepel (of niet) de start / vlucht verloopt. Bekijk ook het hoogteverlies in vergelijking met andere piloten in de buurt. Wanneer je vanaf de grond kijkt, krijg je een ander beeld van de performance van een vleugel.
Met deze tips in gedachten zal het kiezen van je paraglider veel gemakkelijker zijn. Ga niet alleen van je instructeur uit, natuurlijk weet deze wat bij je past maar hij of zij heeft vaak ook een commerciële beweegreden om je een bepaalde richting op te sturen wat je niet mag onderschatten.
Tip #7 - Ga niet over 1 nacht ijs
Hoe graag je ook een eigen glider wilt hebben stop moeite in de aankoop. Bezoek verschillende aanbieders (minstens 2) en laat je door beiden informeren. Elke verkoper heeft een eigen visie en alhoewel dat er veel raakvlakken zullen zijn wordt je er altijd wijzer van. Zorg dat je niet te snel een besluit neemt. Spijt achteraf is een dure les.
Tip #8 - Koop bij een liefhebber én met vertrouwen.
Bij ons kun je een paraglider of complete set huren om deze een week aan de tand te voelen. Dan weet je véél meer dan na een proefvlucht.
Koop je een glider en blijkt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt en deze je niet volledig tevreden stelt? We nemen hem zonder morren terug, en jij kiest gewoon een ander model. Zo heb je meteen de garantie dat we je bedienen met het allerbeste advies. Want eerlijk is eerlijk we zien je natuurlijk liever niet ontevreden terugkomen. Tevreden klanten zijn terugkerende klanten!
Natuurlijk gelden er hiervoor bepaalde voorwaarden. Deze leggen we je graag uit als je in onze winkel bent.
We hebben zelfs de mogelijkheid om je bij aanschaf van een complete set een tweede glider mee te geven tijdens een vliegweek. Dan kies jij daarna welke het beste bij je past en welke je wilt houden. Dit kan dezelfde glider zijn met een andere gewichtsklasse maar ook een ander type.
Houd er rekening mee dat hoe lager je in het gewichtsbereik zit, hoe moeilijker het kan zijn om te groundhandelen. Op een start met een stevig briesje zul je dan ook eerder tegen de grens aanlopen van wat nog te doen is.
Eenmaal in de lucht met een vleugel die groter is dan nodig, merk je dat de grondsnelheid langzamer is en ook dat het moeilijker is om tegen de wind in te vliegen. Je vliegsnelheid is dus wat lager. Er zijn verschillende voor- en nadelen om in overweging te nemen naarmate je vliegvaardigheden vorderen.
Tip #9 – Een paraglider kopen is véél makkelijker dan verkopen.
Een paraglider schrijft relatief snel af. Reken op 35-40% na één jaar voor een glider van een particulier. Een paraglider kopen en er later achterkomen dat dit niet de allerbeste keuze was is een kostbare grap.
Is de paraglider in gebruik geweest van een school dan is 65-70% een realistische afschrijving. Zie ook het artikel over gebruikt kopen


Welk merk paraglider kopen.
Bij het kopen van een paraglider laten mensen zich vaak leiden door gevoel. Elk merk probeert jou over te halen voor hen te kiezen, dit doen ze met super gelikte websites, advertenties in bekende paragliding bladen met daar bijbehorende torenhoge advertentiekosten, sponsoring van wedstrijdvliegers met geld én materialen, sponsoring van events. Sommige merken gaan écht heel erg ver voor maximale exposure.
Maar bovenal door vliegscholen hele aantrekkelijke kortingen te verstrekken op paragliding materialen. Want beginners zijn namelijk erg gevoelig om als eerste paraglider te kiezen voor het merk waar ze ook mee gelest hebben. Dit creëert mogelijkerwijs een valkuil, wees daar alert op. Pas later in hun carrière kijken ze verder om zich heen. De aan een vliegschool verstrekte kortingen belanden meestal niet bij de eindgebruiker.
Slechte paragliders worden al heel lang niet meer gemaakt. Alle in Europa verkochte paragliders moeten aan exact dezelfde hoge eisen voldoen en worden aan dezelfde testen en beproevingen onderworpen. De eisen waaraan voldaan moet worden vind je "hier"
Fabrikanten zetten verder nog de aanval in op de concurrentie door gebruik te maken van spannend klinkende termen zoals :
- Smart Nose,
- Canopy Shape Guard,
- RAST,
- Chord Cut Billow,
- New Leading Edge Construction,
- Double Shape Canopy
- Leading Edge Stiffeners
- Mid Cel Links
- Anti-Flutter Intake
- Leading Edge Double Reinforcements
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
We zullen het iets eenvoudiger maken voor je:
Is het een EN-A glider of is het een EN-B glider?
Al die ingewikkelde termen klinken flitsend en doen het erg goed als marketing instrument, maar uiteindelijk wordt elke paraglider van elk merk en elke maat volgens hele strikte en strenge normen test gevlogen door een certificerende instantie.
Die kijken zuiver en puur naar het gedrag van de glider en de reactie van de glider op opzettelijk veroorzaakte ellende. Simpel…. Daaruit volgt de classificatie, niet meer en niet minder. Deze instantie laat zich niet leiden door ingewikkelde marketing afkortingen of slim bedachte en goed bekkende one-liners.
Sta dus stevig in je schoenen, en blijf objectief. Blijf je bewust van de marketing strategieën. En laat je bij het kopen van een paraglider niet beïnvloeden door dit soort kreten.
Certificeren van een paraglider.
Op de informatieve film hiernaast zie je hoe doortastend paragliders getest worden. Om toegelaten te worden tot de Europeese markt liggen de eisen hoog.
De materialen én constructieve sterkte worden beproefd. Niet goed? Geen toelating!
Gedragingen op manoeuvres worden héél nauwkeurig getest en beoordeeld. De uitslag bepaald welk label een glider krijgt A,B,C, D of F (F= fault en meteen volledige afkeur)
Rest jou slechts nog de keuze te maken in de klasse en het beschikbare budged voor jouw aankoop!
Welke paraglider kopen; Materialen.
Voor de grondstoffen van paragliders zoals het doek en de lijnen bestaan slechts enkele fabrikanten. Dit materiaal is dus veelal gelijk of volledig identiek. Kijk zelf maar, fabrikanten moeten dit opgeven in de materiaal specificaties.
Producenten:
- Van de stof: Dominico, Porcher en Myungjin.
- Van de lijnen: TNL, Liros, Edelrid, Cousin.
Soms wordt het merk weggelaten en wordt er slechts een type aangegeven zoals bijvoorbeeld doek soort: Skytex 27 (Porcher) of lijnen : A8001 (Edelrid)
Een paraglider kopen; Productielocaties.
Nagenoeg alle merken >90% laten hun paragliders in lage lonen landen maken of bezitten daar zelf een fabriek. Een glider komt niet uit Duitsland, Frankrijk of Oostenrijk. De techniek wordt onderling van elkaar afgekeken. Een in Europa geproduceerde glider zou al snel € 5.000,- aan arbeid kosten (60 tot 100 uur) Voeg daar nog € 600,- materiaal aan toe, transportkosten, winstmarge, en BTW en een paraglider zou slechts voorbehouden zijn aan de elite.
Marketing budgetten.
Een voldrongen feit is, dat elk merk wat veel geld uitgeeft aan marketing een hoger aanzien krijgt. Uiteindelijk betaal jij die kosten in de vorm van een een hogere marktprijs.
Soms worden mensen betaald om reviews te schrijven. We hebben voorbeelden waar een recensent "toevallig" ook het merk verkoopt.
De materialen verouderen en slijten even snel.
Een hogere nieuwprijs vertaald zich automatisch in een sneller dalende economische waarde over de tijd.

Lichtgewicht paraglider kopen, of niet?
Over het algemeen is het zo als er op materiaal wordt bespaard dit niet ten goede komt van de duurzaamheid. We zullen moeten afwachten of de ontwikkelingen richting steeds lichtere materialen bevordelijk zijn voor de afschrijftermijn van een paraglider. Het onderbuikgevoel zegt van niet. Toch kan het het overwegen waard zijn om een lichte glider aan te schaffen. Als je een Hike & Fly liefhebber of klein van stuk bent. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen redenen om te besparen op gewicht. Moet je nieuwe glider echt minder dan 1 kilo wegen of is 2,9 ook acceptabel? Bedenk wat écht noodzakelijk is. Soms kan het niet anders en dan is de keuze voor de allerlichtste uitrusting snel gemaakt.

Paraglider kopen; nieuw of gebruikt?
Nieuw versus gebruikt. Mocht je overwegen om voor een gebruikte paraglider te kiezen verdiep je dan in "dit" artikel. Het kan je behoeden voor een teleurstelling.
De staat van een gebruikte vleugel hangt af van zijn geschiedenis en hoe goed er in het verleden voor is gezorgd.
Porositeit van de stof, sterkte van de lijnen en of de lijnen recentelijk zijn gemeten en eventueel getrimd door een gekwalificeerde technicus (lijnen krimpen en rekken) zijn slechts enkele overwegingen.
Als een glider eerder is ingezet als opleidingsscherm in een school moet hier bewust bij worden stilgestaan.
Een paraglider één seizoen gebruikt als schoolscherm staat gelijk aan vele jaren normaal gebruik. Denk hier niet te lichtzinnig over.
EN-A OF EN-B paraglider kopen?
Afhankelijk van het gebied waar reeds gevlogen is en de vaardigheden die zijn opgedaan tijdens de training, zullen nieuwe piloten kiezen voor een A of een "lage" B-paraglider.
Sommige beginnende piloten worden verleid om voor een mid of high EN-B paraglider te kiezen. Dit om te voorkomen dat ze in de toekomst moeten upgraden. maar voor de meesten is een het kopen van een EN-A glider de perfecte keuze. Het is beter te wachten tot je echt toe bent een een overstap naar een klasse hoger.
Wachten tot 50 uur vliegtijd in verschillende omstandigheden, en minstens 25 uur in thermische omstandigheden is een goede vuistregel.
Uitzonderingen bestaan altijd, Piloten die binnen afzienbare tijd zonder enkel probleem een mid- tot high-B vleugel vliegen zijn er legio. Vraag jezelf wel af hoe ontspannen deze piloot rond hangt als het echt spannend wordt.
Regelmatig vliegen is belangrijk om je vliegvaardigheden te behouden en te ontwikkelen. Als je minder dan 30 uur per jaar vliegt, voel je je waarschijnlijk prettiger onder een EN-A paraglider. Wij verkopen aan beginnende piloten heel vaak "Classic 2." De kenmerken die dit deze glider draagt zijn een goedmoedig karakter, en voor een A-scherm toch erg hoge prestaties. Als je kiest voor Classic 2 zal dit er voor zorgen dat je én snel vorderingen maakt, maximaal ontspannen kunt vliegen én niet snel uit je scherm groeit.
Onthoud dat menselijke factoren en keuzes een veel grotere invloed hebben op de mogelijke prestaties dan een klasse hoger scherm. Er zijn voorbeelden genoeg van piloten aan een EN-A scherm die sneller hoogte maken en grotere afstanden vliegen dan piloten aan een EN-B of EN-C scherm.
Sommige moderne "A" paragliders doen het zelfs beter dan een "B" van jaren oud. De techniek staat niet stil en ontwikkelingen blijven doorgaan.
Bedenk vóór het kopen van een paraglider dat je juist ervaring op doet door te vliegen. Een te hoge klasse paraglider kopen kan er voor zorgen dat jij op de start beslist om niet te vertrekken terwijl je maatje met een A-klasse scherm een leuke vlucht heeft die dag.
Een paraglider kopen; het aankoopbedrag.
Na het lezen van bovenstaande kun je dus eigenlijk zeggen;
- Dat de prijs er niet toe doet, duurder is niet beter.
- Alles is van dezelfde materialen gemaakt.
- De onderdelen én eindproducten voldoen aan dezelfde eisen.
- De meest uiteenlopende merken zijn in nagenoeg dezelfde landen geproduceerd.
- Elk merk en alle modellen zijn aan dezelfde constructieve beproevingen en intensieve testvluchten onderworpen.
- Het maken van een aankoop keuze wordt zo ineens een heel stuk eenvoudiger.
Onze keuze voor een A of B scherm:
1* Davinci Classic 2 EN-A met B-klasse prestaties € 2990 / Rhythm 2 (A) € 2575,-
2* U-Turn Emotion 4 (A+) € 3.199,-
3* UP Dena EN-A + € 3090,-
4* Triple Seven Knight2 low-B € 3590,-

Wij leven van service.
- we zijn geen paragliding school maar een service bedrijf.
- een paraglider kopen doe je op je gemak, dat is bij ons geen enkel probleem.
- wij draaien geen 10-tallen cursussen per jaar, waarmee nieuwe klanten telkens gemakkelijk komen binnenrollen.
- we omarmen onze klanten en verlenen de allerbeste voorlichting én service in de markt, hier gaan we héél erg ver in.
- winst pakken we liever aan de inkoop kant.
- starter, gevorderd of pro; iedereen is gelijk we staan tussen jullie.
- ons bestaansrecht wordt ons gegund door jou onze klant en daar zijn we je dankbaar voor.
Iedereen is welkom.
Sta je voor de belangrijke beslissing om een paraglider te kopen? Kom eens langs in onze winkel. We adviseren je en helpen je helpen met het maken van een echt goede en verantwoorde keuze bij een uitrusting die perfect bij je past. Wil je alleen even rondkijken, dan kan dat natuurlijk ook. Voor vragen staan we altijd tot je beschikking. We belichten ook de nadelen van een specifiek product, lees onze recensies eens op Google.
In de winkel kun je de verschillende harnassen passen en gliders eens door je vingers laten gaan. Zo raak je goed geïnformeerd en hoef je niet af te gaan op een eenzijdig advies.
Ons grootste en belangrijkste advies: "Laat je altijd goed en ruim informeren en neem gerust wat bedenktijd. Een overhaaste beslissing is nooit de beste."
Natuurlijk voelt het geweldig om met een nieuw aangeschafte uitrusting een winkel uit te lopen. Maar ons streven is dat je precies dát gevoel tijdens het gebruik nog steeds zo ervaart.
Voor sommige modellen hanteren we een tevredenheid garantie. Bevalt de glider je bij nader inzien toch niet? Dan krijg je gewoon je geld terug. Dit is voor ons meteen de garantie dat vrienden en bekenden naar ons worden doorverwezen.
Elke vliegschool zal haar best doen om hun merk aan te prijzen. Wij zijn niet merk gebonden en kunnen je daardoor de ruimste keuze bieden. Vaak ook het merk wat jouw vliegschool verkoopt maar tegen een gunstigere prijs.
Onze adviezen zijn altijd vrijblijvend.
Je kunt een scherm veelal gratis uitproberen. (Vraag naar de voorwaarden)
Qua garantie en service zit je bij ons goed. Pech gevalletje gehad? Wij houden je vliegend! Met heel voordelig huurmateriaal of we lenen wat aan je uit (situatie afhankelijk)
Neem "contact" met ons op of bel met 078-7830784.
Bekijk het aanbod "A" en "B" gliders via de onderstaande knoppen.
